Basiskennis Perinatale Psychiatrie en Infant Mental Health (Zoersel)

In deze driedaagse opleiding reiken we een theoretisch en praktisch Infant Mental Health perspectief aan van waaruit we kijken naar ouder, kind en interactie in het domein van de Perinatale Mentale Gezondheid. Theoretische uitgangspunten helpen enerzijds om te begrijpen wat er in de interactie tussen kind en ouders aan de orde kan zijn. Anderzijds helpen ze de hulpverlener zicht krijgen op de grote kwetsbaarheid en kansen die zo typerend zijn voor deze bijzondere periode. Praktijkgerichte kaders zijn bedoeld om aan de slag te gaan met ouder-kind triades in de peripartumperiode op een manier die de ontwikkeling van het jonge kind en/of van het ouderschap ondersteunt. Dit gaat bijvoorbeeld over een passend relatieaanbod waarbinnen soepel en interactief gezocht wordt naar afstemming met het jonge gezin (preventie) en/of mee op zoek te gaan naar passende hulp elders (detectie en verwijzing). Elke deelnemer brengt een casus in.

Lees meer

Het getuige zijn als kind van partnergeweld: impact en aanpak

Als je blaft!

In heel wat gezinnen is verbaal en fysiek geweld tussen partners een manier van communiceren in stressvolle dagdagelijkse situaties. De impact op kinderen die hier (on) rechtstreeks getuige van zijn, wordt vaak onderschat. Onderzoek toont echter dat de impact op alle leeftijden groot is en dat bovendien de jongste kinderen hiervoor het kwetsbaarst zijn.

Maar al te vaak worden gedragsproblemen, concentratieproblemen, emotionele problemen, toegeschreven aan kind-factoren. Hoe kunnen we reeds in onze eerste gesprekken met ouders oog hebben voor de belastende gezinsfactor van verbaal en fysiek geweld tussen partners? Hoe kunnen we met ouders en kinderen hierover in gesprek gaan? Kunnen ouder-kind gesprekken of oudergroepen hulp bieden?

Lees meer

Introductie in de psychodynamische kindertherapie

Spelend vertellen

Psychodynamische kindertherapie is een therapeutisch aanbod voor kinderen en jeugdigen met gedragsmoeilijkheden, emotionele en relationele problemen. De kindertherapeut zal van bij de start een werkrelatie aangaan met ouders én kind. Therapeut en gezin gaan samen op zoek naar de verschillende betekenissen en definiëringen van het probleem. De therapeut poogt kinderen in hun belevingswereld te leren kennen via leeftijdseigen communicatiemiddelen, zoals spel, tekeningen en gesprek. Hij streeft ernaar een therapeutische relatie te installeren waarin de belevingen van het kind kunnen gecontained en geëxploreerd worden. Het opbouwen van deze relatie vraagt een zoeken en afstemmen op de relationele en ontwikkelingsmogelijkheden van het kind. Deze cursus biedt een praktijkgerichte introductie in de psychodynamische kindertherapie voor hulpverleners die bezig zijn zich te oriënteren in het therapeutische werkveld.

Lees meer

Ontwikkelingstaken voor een ouder na de echtscheiding

De meeste koppels die uit elkaar gaan, vinden na een aanvankelijk mogelijks turbulente tijd, hun evenwicht terug en kunnen weer voldoende met elkaar overleggen om als zorgende ouders voor hun kind(eren) op te treden. Dit lukt niet altijd: omwille van verschillende redenen blijven sommige ouders na de scheiding natrappen naar elkaar of voeren ze een jarenlange, harde strijd. Kinderen die actief in dit conflict betrokken worden, lijden daar erg onder. Ten einde hun destructieve interactiepatronen om te buigen naar gezond ouderschap met constructief overleg, wordt her en der met deze ouders in groep gewerkt ('Kinderen uit de Knel'). Echter, sommige ouders willen niet samen naar zo'n groep of kunnen niet samen in een ouderbegeleiding functioneren…

Tijdens deze cursus bestuderen we het belang van een 'welwillend' ouderkoppel voor de normale ontwikkeling van kinderen en plaatsen dit tegenover de impact van en schade door een 'vechtend' ouderkoppel. Tevens buigen we ons over de ontwikkelingstaken die ouders na een echtscheiding te wachten staan: welke kwetsuren liepen zij op door de echt- en vechtscheiding, welke rouwaspecten dienen zij te verwerken, op welke niveaus dienen zij ouderschapstaken een nieuwe plaats te geven? We proberen een hulpverleningskader op te zetten dat de strijd tussen de ouders niet verder doet oplaaien en het kind niet nog meer in een onmogelijke positie brengt.

We oefenen hoe de therapeut in het werken met elke ouder afzonderlijk bereikt dat deze het klagen over de andere ouder loslaat en zich kan beginnen richten op de eigen psychische reorganisatie m.b.t. ouderschapstaken.

We brengen een visuele methodiek aan die hierbij ondersteunend kan zijn.

Lees meer