Psychodiagnostiek als proces

Belevingsonderzoek vanuit een psychodynamische visie

Een psychodiagnostisch proces waarin men de beleving van een kind in kaart wil brengen, ontvouwt zich niet vanzelf. Vertrekkend van een psychodynamische reflectie over symptomen en de vragen van het gezin of de context, zoekt de diagnosticus een opstelling en een passend relatieaanbod waarbinnen hij soepel en interactief diagnostische instrumenten zal hanteren. Hoe stemt de diagnosticus zich tijdens een belevingsonderzoek af op de unieke betekenissen van het kind dat hij voor zich heeft? Hoe brengt hij een proces van verdiepend exploreren op gang dat de binnenwereld van een kind begrijpbaar maakt?

Lees meer

Therapeutische zorg voor kinderen in residentiële voorzieningen

Kan het aanbod van de kindertherapeut ook iets anders zijn dan individuele therapie?

De behandeling van uithuisgeplaatste kinderen vormt een uitdaging voor kindertherapeuten aangezien de complexe problematiek een op maat gemaakt behandelplan vergt met de verschillende betrokkenen. Werken met deze groep kinderen vergt een stevig mentaliserend netwerk; zowel rond het kind, rond hun verschillende zorgfiguren als rond de hulpverleners om de ontwikkeling van deze kinderen te stimuleren of te deblokkeren. Vaak wordt de vraag aan kindertherapeuten gesteld om voor deze kinderen een 'veilige plek' in individuele therapie te creëren. Tijdens deze opleidingsdag onderzoeken we hoe we de veiligheid binnenin de zorgomgeving van deze kinderen zelf kunnen herstellen eerder dan te snel individueel met het kind aan de slag te gaan.

Lees meer

Een baken voor verdriet

Excessief huilen bij baby’s en hun ouders vanuit een Infant Mental Health perspectief

Sommige baby's huilen meer dan andere baby's, wat ouders bijzonder onzeker kan maken. Ouders van baby's die excessief huilen gaan dan ook frequent op zoek naar hulp, maar onderzoek toont aan dat net zij vaak niet tevreden zijn over de geboden hulpverlening; en begeleidingen worden niet zelden vroegtijdig stopgezet.

Lees meer

Basisopleiding Perinatale Mentale Gezondheid (PMG) en Infant Mental Health (IMH) - LEUVEN

In deze 4-daagse opleiding bieden we een eerste kennismaking met/introductie in de domeinen van Infant Mental Health (IMH) en Perinatale Mentale Gezondheid (PMG). Actuele ontwikkelingen in de theorievorming m.b.t. IMH en PMG komen aan bod en geven je zicht op de kwetsbaarheden en kansen die zo kenmerkend zijn voor de perinatale periode. De theorie helpt om te begrijpen wat er in de interactie tussen kind en ouders aan de orde kan zijn en geeft u handvaten om te bepalen welke ingang (via de ouder, het kind of gericht op de interactie tussen ouder en kind) het meest passend is.

Lees meer