"Van nul tot vijf"

Tweejarige opleiding tot deskundige in het domein van de Infant Mental Health

RINO Vlaanderen biedt via de opleiding 'Van nul - tot – vijf' een klinisch georiënteerde opleiding gericht op baby's, jonge kinderen en hun omgeving, die aansluit bij actuele internationale ontwikkelingen. De opleiding is multi-theoretisch in die zin dat ze een ontwikkelings- en gezinsperspectief integreert en bouwt op zowel psychodynamische als empirische inzichten.

Lees meer

PSYCHODIAGNOSTIEK ALS PROCES

Belevingsonderzoek als proces vanuit een psychodynamische visie

Een psychodiagnostisch proces waarin men de beleving van een kind in kaart wil brengen,ontvouwt zich niet vanzelf. Vertrekkend van een psychodynamische reflectie over symptomen en de vragen van het gezin of de context, zoekt de diagnosticus een opstelling en een passend relatieaanbod waarbinnen hij soepel en interactief diagnostische instrumenten zal hanteren. Hoe stemt de diagnosticus zich tijdens een belevingsonderzoek af op de unieke betekenissen van het kind dat hij voor zich heeft? Hoe brengt hij een proces van verdiepend exploreren op gang dat de binnenwereld van een kind begrijpbaar maakt?

Lees meer

Introductie in de psychodynamische kindertherapie

Spelend vertellen

Psychodynamische kindertherapie is een therapeutisch aanbod voor kinderen en jongeren met gedragsmoeilijkheden, emotionele en relationele problemen. De kindertherapeut zal van bij de start een werkrelatie aangaan met ouders, kind en ruimere context. Samen gaan ze op zoek naar de verschillende betekenissen en definiëringen van het probleem. De therapeut poogt kinderen in hun belevingswereld te leren kennen via leeftijdseigen communicatiemiddelen, zoals spel, tekeningen en gesprek.

Lees meer

Ervaringsgerichte groepstherapie met kinderen en adolescenten

Doe het in groep

Groepstherapie voor kinderen en adolescenten kan naast het aanleren van vaardigheden ook bestaan uit het leren via hier en nu ervaringen. Het groepsproces wordt dan gebruikt om een inzicht te krijgen in het eigen functioneren en verandering te initiëren in de interpersoonlijke relaties.

Lees meer

Premature geboorte én ouderschap

Wanneer een te vroeg geboren of ernstige zieke baby wordt opgenomen op een afdeling neonatale intensieve zorgen is dit voor de baby, zijn ouders en het gezin een erg ingrijpende gebeurtenis op heel wat terreinen.

Op welke manier ervaart een baby deze gebeurtenis? Welke rol speelt dit in zijn ontwikkeling? Hoe kleurt dit het ouderschap? Op welke manier kan de band tussen ouders en baby onder druk komen te staan? Hoe kunnen ouders en hun kind vanuit een ontwikkelingsgericht en psychologisch perspectief worden ondersteund tijdens het verblijf op de NICU? Welke factoren kunnen nog een rol spelen eens baby en ouders terug thuis zijn en ook nog later in het leven?

Lees meer

Van nul tot vijf

Tweejarige opleiding tot deskundige in het domein van de Infant Mental Health

RINO Vlaanderen biedt via de opleiding 'Van nul - tot – vijf' een klinisch georiënteerde opleiding gericht op baby's, jonge kinderen en hun omgeving, die aansluit bij actuele internationale ontwikkelingen. De opleiding is multi-theoretisch in die zin dat ze een ontwikkelings- en gezinsperspectief integreert en bouwt op zowel psychodynamische als empirische inzichten. Het verwerven van klinische vaardigheden die vertrekken vanuit het op een systematische manier leren kijken naar baby's en jonge kinderen in relatie tot hun ouders/gezin/bredere omgeving, neemt een centrale plaats in tijdens de opleiding. Tenslotte wordt beoogd dat deelnemers na afloop van de opleiding een bijdrage kunnen leveren aan het diagnosticeren van mogelijke verstoringen in de ontwikkeling en ouder-kind interactie, aan de ouder-kind behandeling en zicht hebben op de brede waaier van interventie- en preventiemogelijkheden.

Lees meer

Narratieve Story Stem Technieken

Narratieve Story Stem Technieken

Als hulpverlener zicht krijgen op de belevingswereld van kinderen, het is geen kleine opdracht. Narratieve Story Stem Technieken (NSST) zijn een goede aanvulling in de instrumentenkoffer van de kinderpsycholoog, orthopedagoog, of kinderpsychiater. Narratieve Story Stem Technieken zijn een verhaaltechniek waarbij het begin van een verhaal wordt geïntroduceerd door de interviewer en het kind uitgenodigd wordt om de afloop te verbeelden en vertellen. Dit speelse kader laat toe om aspecten van een affectieve en relationele binnenwereld tot uitdrukking te brengen zonder direct of intrusief te polsen naar reële gezinsrelaties of -situaties. Een systematische kwalitatieve interpretatie helpt om zicht te krijgen op de affectregulatiestrategieën die een kind ter beschikking heeft, en op de gehechtheidsrepresentaties die zijn relaties kleuren, en biedt van daaruit aanknopingspunten voor therapeutische behandeling.

Lees meer