DE KINDERTHERAPEUT IN GESPREK MET OUDERS EN CONTEXT

Als ouders komen consulteren bij de kindertherapeut omdat ze zich ernstig zorgen maken over hun kind, dan hebben ze vaak al een hele zoektocht achter de rug. Het vertrouwen in hun eigen competentie als ouder staat onder druk. Ze voelen zich vaak machteloos, kwaad, schuldig, …

Het bieden van een veilig dragend kader is dan ook de eerste taak van de hulpverlener zodat ouders in staat zijn om de moeilijkheden van hun kind te bespreken. Van bij de start proberen we ook zicht te krijgen op hoe ouders hun ouderschap vormgeven en hoe ze hun ouderlijke taken invullen. Hun reflectief functioneren wordt vaak op de proef gesteld door de problemen met hun dochter of zoon, zeker als ze zelf moeilijkheden hebben ervaren in hun voorgeschiedenis.

Doorheen de intake- en adviesfase krijgen we zicht op de sterktes en kwetsbaarheden in hun ouderschap en dit helpt ons om als hulpverlener de bakens uit te zetten voor het verdere behandeltraject. Bij kinderen en adolescenten met een moeilijke voorgeschiedenis, zoals bij pleeg- en adoptiekinderen, wordt ook het ruimere netwerk aangesproken in de begeleiding van kind en ouders. Het overleg met de context speelt dan een cruciale faciliterende rol naast de individuele kinderpsychotherapie.

Doelgroep
Psychologen, pedagogen en psychiaters werkzaam in ambulante en residentiële setting met kinderen en jongeren.

Voorkennis
Beginnende praktijkervaring in het werken met ouders en context is gewenst.

Doelstelling
Na afloop van de cursus heeft de deelnemer zicht op hoe er binnen het psychodynamisch kader gedacht en gesproken wordt met ouders en context. Door het bespreken van eigen casusmateriaal wordt de theorie ook toegepast op de praktijksetting van de deelnemer.

Inhoud

  • Aanmelding: stilstaan bij de eerste contactname met ouders of verwijzer
  • Intakefase: werken met ouders aan een gedeelde hulpvraag; zoeken en toetsen van betekenissen en hypotheses doorheen de oudergesprekken
  • Adviesgesprek met ouders: doorheen oudergesprekken komen tot een adviesgesprek met gezamenlijke behandeldoelstellingen voor zowel ouders, kind als therapeut
  • Ouderbegeleiding: hoe ouders betrekken in het verloop van de kindertherapie, hoe een groeibevorderende ruimte creëren voor het kind samen met de ouders. Overleg met bredere hulpverlenerscontext : wanneer en hoe de context (school, CLB, andere betrokken hulpverleners) betrekken zodat overleg met hen een belangrijke meerwaarde kan zijn
  • in het hulpverleningstraject met het kind.

    Werkwijze
    Theoretische toelichting, bespreking en vraagstelling vanuit voorbeeldcasuïstiek en van casussen ingebracht door de deelnemers.

    Kostprijs: 425

    Tuinkantoor

    Nieuwstraat 24
    2547 Lint, België

    Data

    • 26 september 2017 09:30 - 16:30
    • 17 oktober 2017 09:30 - 16:30
    • 14 november 2017 09:30 - 16:30
    • 12 december 2017 09:30 - 16:30