Een psychodiagnostisch proces waarin men de beleving van een kind in kaart wil brengen, ontvouwt zich niet vanzelf. Vertrekkend van een psychodynamische reflectie over symptomen en de vragen van het gezin of de context, zoekt de diagnosticus een opstelling en een passend relatieaanbod waarbinnen hij soepel en interactief diagnostische instrumenten zal hanteren. Hoe stemt de diagnosticus zich tijdens een belevingsonderzoek af op de unieke betekenissen van het kind dat hij voor zich heeft? Hoe brengt hij een proces van verdiepend exploreren op gang dat de binnenwereld van een kind begrijpbaar maakt?
De meeste koppels die uit elkaar gaan, vinden na een aanvankelijk mogelijks turbulente tijd, hun evenwicht terug en kunnen weer voldoende met elkaar overleggen om als zorgende ouders voor hun kind(eren) op te treden. Dit lukt niet altijd: omwille van verschillende redenen blijven sommige ouders na de scheiding natrappen naar elkaar of voeren ze een jarenlange, harde strijd. Kinderen die actief in dit conflict betrokken worden, lijden daar erg onder. Ten einde hun destructieve interactiepatronen om te buigen naar gezond ouderschap met constructief overleg, wordt her en der met deze ouders in groep gewerkt ('Kinderen uit de Knel'). Echter, sommige ouders willen niet samen naar zo'n groep of kunnen niet samen in een ouderbegeleiding functioneren…
Kinderen met complex trauma (ook gehechtheidstrauma of vroeg ontwikkelingstrauma genoemd) worden in de hulpverlening vaak omschreven als moeilijk in gedrag en in relatie. Het wisselvallige, onvoorspelbare en soms explosieve functioneren is kenmerkend voor hen. Ze stellen hun opvoeders en begeleiders voor een moeilijke opdracht. Opgroeien en ontwikkelen verloopt bij deze kinderen immers niet vanzelf. De moeilijkheden zijn vaak het gevolg van traumatiserende ervaringen in hun eerste levensjaren.
Wat hebben de verschillende gezinsleden nodig om te durven/ kunnen/ mogen praten?
Elke hulpverlener wordt wel eens geconfronteerd met een gezin waarbij één of beide ouders kampen met misbruik van middelen of verslaving (medicatie, alcohol, illegale drugs).
Het is geen evidentie om dit thema en de impact hiervan op het ouderschap te bespreken. Delicaat onderwerp, weerstand bij ouders, de vraag hoe dit best aan te pakken,…. Vaak blijft het thema een grote onzichtbare olifant in de gespreksruimte.
En toch wil je ermee aan de slag want je weet dat het een grote impact heeft op het gezinsfunctioneren en de ontwikkeling van het kind.
In deze tweedaagse vorming krijg je naast de do en dont's om met ouders het thema bespreekbaar te maken, een heldere kijk op de impact van misbruik en verslaving bij één van de ouders op de kinderen (KOAP). Daarenboven staan we stil bij methodieken om met deze kinderen aan de slag te gaan en ze veerkrachtiger te maken.
Copyright © 2015 - 2025 All Right Reserved. RINO Vlaanderen
Gemaakt door Simon Meurs
IMH Brochure 2023-2025